Skyss til Veøya

Skyss til Veøya

Vår posisjon:

62° 41′ 45.4″N, 7° 26′ 3.9″Ø

Havnevik Småbåtforening har investert i ny bølgedemper, med båtplasser og gjesteplasser på innsiden. Vi har også satt av plass for skyssbåt til Veøya, som legger til ved betongbrygge, enten ved molo eller ute på bølgedemper avhengig av vær.

I mange år har gjester til Veøya blitt hentet ved Havnevik Småbåtforening. Skoleklasser, bryllup, pinsestevne osv. er noen av brukerne.

Ca 1 500 reiesende ble hentet ved Havnevik Småbåtforening årene 2012, 2013 og 2014.

Mai 2013

392 reiesende ble hentet ved Havnevik Småbåtforening i løpet av mai med Turøy.

80 reiesende ble hentet ved Havnevik Småbåtforening i løpet av mai med Nordic Lady.

19.05.2013

Pinsestevne på Veøya

250 mennesker hadde en utrolig fin dag på Veøya. 160 av disse reiste med skyssbåten Turøy fra Havnevik Småbåtforening (se bilder lenger ned).  Det var lett bris, sol og sommervarme. To unger fra Sekken og en fra Nesjestranda ble døpt. Etter gudstjenesten sto alle barnedåpsfolkene på kirkebakken og koste seg i solskinnet. Det ble i varmeste laget for de med bunad.  Resten av stevnedeltagerne spredde seg utover i parklandskapet for å spise og leike med ungene.

Hovedtaler på stevnet var professor Lisbeth Mikaelsson.  Hun snakket om den moderne pilgrimsbevegelsen vi har sett i Europa de siste tiårene. Mange av stevnedeltagerne hadde gått pilgrims marsjer til kjente steder i Spania.  I Norge er Nidaros det store pilgrimsmålet. Det er nå laget pilgrimsleder fra Nidaros (Nidarosdomen) som går sammenhengende til Sør-Europa. De siste årene er en blitt mer oppmerksom på at mange av de som reiste på pilgrim til Nidaros i middelalderen brukte båt langs kysten. Da var de innom kjente klostre og gamle kirkesteder. Trolig hadde mange av pilgrimene vært innom Veøya. Nå blir det arbeidet for å lage en pilgrimsled lags Vestlandet, der Veøya kommer til å bli et sentralt stoppested. Som følge av det kommer besøket på øya til å ta seg opp. Allerede til sommeren kommer det til å gå et pilgrimscruise langs kysten fra Stavanger til Nidaros. De skal selvfølgelig innom Veøya. Siste det var et slikt cruise, skåret deltagerne Veøya som det fineste stedet de hadde vært innom.

Det er artig å for oss i Båtforeningen å tenke at vi har et så spennende sted liggende midt ute i fjorden vår. Norges første kristne graver (fra 900 tallet) er funnet på Veøya. Kanskje vil folk fra Europa etter hvert komme innom vårt område for å finne fred og ettertanke?

Veøya er frodig og holdt for noen år siden å vokse helt igjen. Romsdalsmuseet har tidligere brukt folk og traktor for å holde en del av krattet vekke. De siste årene har det beitet sauer på øya. Sauebeitinga har åpnet landskapet. På årets pinsestevne var gresset kortbeitete og mye av krattet langs markene var nedbeitet. Området virket åpnere og så ut som et vakkert engelsk parklandskap. Det er all grunn til å legge sommerens båtturer innom øya.

23.05.2013

Elever fra flere skoler som skal til Veøya

29.05.2013

Konsertreise til Veøy gamle kirke